Rekrutacja do przedszkoli

Rekrutacja do przedszkoli uległa sporej zmianie w roku 2017. Często wiąże się ze sporym stresem dla rodziców, nawet jeśli o rekrutacji do przedszkola pomyśleli dużo wcześniej. Nawet jeśli rodzice od samego początku podjęli decyzję posłania dziecka do przedszkola prywatnego i podchodzą do tego bezstresowo, nie śpiesząc się z wyborem placówki. Może okazać się, iż na zapis do wybranej i wymarzonej placówki może być za późno. Publiczne przedszkola w tym roku wyjątkowo późno ogłoszą nabór do przedszkola. Rekrutacja do przedszkola publicznego przesunęła się o dobre pół roku przysparzając kłopot rodzicom, którzy w poprzednich latach już w lutym wiedzieli, czy dziecko zostało przyjęte do przedszkola. Mogli tez liczyć na procedurę odwoławczą. W tym roku zarówno rodzice, jak i przedszkola ostateczną informacje o przyjęciu dziecka otrzymają we wrześniu, czyli na początku nowego roku przedszkolnego. To niepotrzebny stres i niepewność

Spis treści

Rekrutacja do przedszkoli 2017

rekrutacja do przedszkoli 2017

Rekrutacja do przedszkoli we wrześniu 2017 r. w teorii powinna przebiegać inaczej niż rok wcześniej, we wrześniu 2016 r., ponieważ od 1 września 2017 r. każda gmina, w tym nasze miasto, Warszawa ma zapewnić dziecku 3 letniemu dostęp do edukacji przedszkolnej. W praktyce, w samej dzielnicy Bemowo, we wrześniu 2017 r. będzie brakowało ponad 1500 miejsc dla 3 latków. Dlatego już od dwóch lat wójtowie gmin, w tym burmistrzowie dzielnic warszawskich zapraszają do współpracy niepubliczne placówki, które po podpisaniu umowy z miastem prowadzą rekrutację do przedszkola na zasadach identycznych jak przedszkola publiczne.

Rekrutacja do przedszkoli publicznych

przedszkole publiczne

Rekrutacja do przedszkoli publicznych jest niestety okupiona stresem i uwarunkowana wieloma czynnikami, których nie ma przy zapisie dziecka do przedszkola niepublicznego. Dla większości przedszkoli niepublicznych kontrakt z gminą nie jest opłacalny, ponieważ dotacja gminy jest niewielka, przez co przedszkola niepubliczne, które z założenia realizują wiele różnorodnych programów, dając więcej możliwości rozwoju dziecku, bez finansowania ze strony rodzica nie byłyby w stanie wypełnić swojej misji, dla której zostały stworzone. Szczególnie, przy różnicy w liczebności grup. Przedszkole niepubliczne prowadzi grupy od 12 do 16-rga dzieci w grupie, podczas, gdy przedszkole publiczne ma 25-28 osobowe grupy, gdzie nauczyciel, nawet najlepszy i najbardziej doświadczony, dzieli swoją uwagę i pracę na 28 dzieci, a nie na, przykładowo, 14 osobową grupę w przedszkolu prywatnym. Różnica jest w skali.

Rekrutacja do przedszkoli niepubliczne

przedszkole niepubliczne

Tu zazwyczaj nie ma rekrutacji, a zapisy trwają cały rok, przy czym najczęściej decyduje kolejność zgłoszenia dziecka do przedszkola. W przedszkolach niepublicznych nie natrafimy na bariery i często po godzinnej rozmowie oraz obserwacji zajęć w przedszkolu, na które zapraszani są rodzice, gdy koncepcja pracy przedszkola jest tożsama z potrzebami rodziców względem edukacji i opieki, można zapisać dziecko do przedszkola. Z naszej strony, ważny jest bezpośredni kontakt z rodziną i przedstawienie koncepcji naszej pracy, organizacji, podejścia do dziecka. Ważna jest też ocena, czy jesteśmy w stanie spełnić wymagania rodziców pod względem edukacyjnym. Bardzo rzadko, lecz zdarzają się sugestie ze strony przedszkola, by dziecko objąć opieką w innej placówce przedszkolnej, szczególnie wyspecjalizowanej i dostosowanej do jego potrzeb.

W placówkach niepublicznych najgorętszym okresem zapisów jest wczesna wiosna, już od marca zapełniają się grupy, a zapisy trwają do ostatniego wolnego miejsca. Jest możliwość wpisania dziecka na listę rezerwową i oczekiwania na zwolnienie się miejsca w grupie w trakcie roku przedszkolnego, jest to jednak rzadka praktyka. Więc jeśli chcemy świadomie dokonać wyboru placówki, najlepiej spotkania planować z dużym wyprzedzeniem, tak by zapisać dziecko do przedszkola, które najlepiej wpisuje się w wizję edukacji malucha. Bowiem, i rodzice będą szczęśliwsi zapisując dziecko do profilowego przedszkola, wybranego świadomie z listy placówek oferujących różne metody edukacji, i dla przedszkola ma ogromne znaczenie, gdy wie, że rodzice świadomie i celowo wybrali daną koncepcję pracy. To przepis na świetną współpracę w przyszłości.

Na co zwrócić uwagę w procesie rekrutacji

A dokładnie, jak wybrać przedszkole. Jeśli już zdecydujemy się na przedszkole niepubliczne, kolejnym krokiem jest poszukiwanie tego odpowiedniego. Tu można zadać sobie pytanie czego oczekujemy od przedszkola, co powinno być priorytetem na liście poszukiwań, jaką edukację wybieramy, na czym chcielibyśmy by skupili się specjaliści zajmujący się moim dzieckiem? Lista może być długa. Jeśli już mamy komfort posyłania dziecka do niepublicznej placówki, watro zainteresować się jak w ogóle wygląda edukacja dzieci w wieku od 3 do 6 lat?

Jak wybrać przedszkole

jak wybrać przedszkole

Gdy już w wyszukiwarkę wpiszemy hasło „przedszkole warszawa”, pojawi nam się długa lista placówek, krótkim opisem zachęcająca do odwiedzenia i przedstawiająca profil. Zanim jednak zaczniemy tą listę studiować, warto na spokojnie odejść od komputera i zastanowić się jak chcemy by wyglądało przedszkole naszego dziecka. Czy stawiamy na sport, czy na zajęcia artystyczne, czy może bardzo podoba nam się konkretna koncepcja pracy z dzieckiem, czy chcemy by dziecko uczyło się różnorodności, odmiennych kultur, czy w końcu języków, a może wybrać przedszkole integracyjne, gdzie obok tolerancji uczymy dzieci pewnej niezwykłej wrażliwości na dzieci bardzo różnorodne, niekiedy nie w pełni sprawne.

Przy tylu pytaniach naprawdę warto do wyboru placówki przedszkolnej podejść dużo wcześniej i dać sobie czas na przemyślenia, które przecież mogą się zmieniać w trakcie studiowania ofert przedszkoli z naszej długiej listy. Pamiętajcie, że w większości przypadków nie będziecie mieli takiego komfortu przy wyborze szkoły, tu, często decyduje rejonizacja, dostępność miejsc, w końcu rekrutacja, gdy mówimy o szkołach społecznych, gdzie to szkoła decyduje o przyjęciu dziecka.

Przedszkole językowe

Przedszkole niepubliczne, w porównaniu do przedszkola publicznego ma więcej swobody. I to jeden z największych atutów. Swoboda wyboru profilu przedszkola, misji i priorytetów. Swoboda wyboru kadry pedagogicznej. Swoboda kreowania podejścia do dziecka i rodzica oraz, co najważniejsze podwyższania standardów pracy. Przedszkola niepubliczne mając konkurencję, muszą podnosić jakość swojej pracy, ciągle doskonaląc się, to tu powstaje najwięcej innowacji pedagogicznych. Przedszkola publiczne takiej konkurencji nie mają, często więc „starzeją się” nie podążając za najnowszymi badaniami, ale też zmieniającym się społeczeństwem i zmieniającymi się potrzebami dzieci. W końcu możliwości finansowe placówek niepublicznych są większe, można więc więcej zainwestować w dzieci, co przekłada się na najprostsze tematy, jak materiały plastyczne, pomoce naukowe, zabawki edukacyjne, dostępność kadry.

Swoboda wyboru

Swoboda wyboru profilu przedszkola dała różnorodność wśród placówek przedszkolnych. Nasza, od początku istnienia postawiła na języki, ponieważ w 2010 roku, kiedy nasz projekt startował, w przedszkolach prowadzono zajęcia z języka angielskiego dwa lub trzy razy w tygodniu. Jak to możliwe, by pod tym względem, od czasów gdy mu chodziliśmy do przedszkoli tak niewiele się zmieniło. Z drugiej strony, chcemy być otwarci na świat, chcemy by nasze dzieci nie czuły skrępowania i nie były nieśmiałe wśród rówieśników z innych krajów. Chcemy pokazywać im świat jak długi jest i szeroki.

Jak zrobić to lepiej niż wystawiając im paszport do świata bez granic. Tym paszportem są języki. Nigdy później ich nauka nie przyjdzie tak łatwo jak w wieku przedszkolnym. Już 7-mio latek ma znacznie słabsze możliwości przyswajania języków niż 3 letni, często jeszcze zbuntowany brzdąc. Patrząc na swoje dzieci rodzice często pytają, o rety, trzy języki? Pamiętając jakie mieli trudności w szkole by opanować drugi język. Nic bardziej mylnego! Dzieci chłoną język mimowolnie, dlatego możemy uczyć o wodzie, o przyrodzie, o kosmosie, o zawodach, o środkach transportu, o przyjaźni, o rodzinie, o ochronie środowiska i ekologii w dowolnym języku.. dla dzieci w tym wieku, które uczą się otaczającego ich świata, to przysłowiowa bułka z masłem.

Doświadczenie

Po 7 latach pracy z językami w przedszkolu, po wypuszczeniu z naszych skromnych progów 5 pokoleń 5 i 6 latków, możemy z całym przekonaniem powiedzieć, że warto! A najmilszy sprawdzian nasze przedszkolaki przechodzą w sytuacjach rzeczywistych. Nigdy nie zapomnę, gdy podczas jednej z wycieczek, gdzie przemierzaliśmy pół Warszawy na warsztaty hand made, poruszając się komunikacją miejską z przesiadkami, czekając na autobus na Placu Bankowym w ciepły, czerwcowy dzień, dzieci ustawione były wzdłuż barierki oddzielającej przystanek od pasa ruchu, na którym co chwila zatrzymywały się na czerwonym świetle samochody. Dzieci spontanicznie zaczęły machać do kierowców.

Zresztą największą radością jest, gdy kierowca odmacha (jak niewiele dzieciom potrzeba do pełni szczęścia) J Po machaniu, przyszedł czas na witanie się, w trzech językach oczywiście. Było więc dzień dobry, good morning oraz bonne journée, comment êtes-vous ? Dla jeszcze większej radości dzieci, jeden z kierowców, przez otwarte okno odpowiedział merci, je vais bien (Dziękuję, dobrze). I tak oto, rozpoczęła się rozmowa miłego Pana z 4 i 5 latkami, które na pytanie skąd są, skąd znają język, swobodnie odpowiadały po francusku. Miód na serce  Pan zaskoczony, rodzice, uczestnicy wycieczki również. Duma rozpierała nie tylko nauczycieli J

Rekrutacja do przedszkoli – na co zwrócić uwagę

rekrutacja-do-przedszkoli

Gdy już wybraliśmy profil przedszkola, jest ono dobrze skomunikowane z naszym domem lub pracą, warto umówić się na spotkanie i zarezerować sobie na nie minimum godzinę. Na pierwsze spotkanie warto wybrać się bez dziecka. Dlaczego, skoro to dla dziecka wybieramy placówkę. Zdecydowanie warto na ten czas zorganizować opiekę nad dzieckiem. W końcu o wyborze przedszkola decydują rodzice, a rozmowa dotyczy często nudnych dla dziecka spraw organizacyjnych. To ważny wybór.

Często, gdy towarzyszy nam dziecko, na nim skupi uwagę i rodzic i osoba reprezentująca placówkę. Część tematów nie zostanie omówiona, a część celowo pominięta, ponieważ z zasady nie rozmawiamy o dziecku przy dziecku. Za to na następne spotkanie zapraszamy już z dzieckiem, wtedy można wejść do grupy, zobaczyć jak wyglądają przedszkolne zajęcia, praca nauczyciela, podejście do dzieci i ogólnie atmosfera panująca w placówce. Jeśli zobaczymy w niej grupę energicznych, uśmiechniętych i odnoszących się do siebie z sympatią nauczycieli, to znak, że miejsce jest przytulne i bezpieczne.

O co warto pytac?

Zatem o co warto zapytać? Pytania, które pojawiają się niezmiernie rzadko – pozwolenia. Z naszego doświadczenia wynika, że praktycznie nikt nie pyta o wymagane uprawnienia do prowadzenia placówki przedszkolnej. Spis przedszkoli można znaleźć na stwonie Biura Edukacji Miasta Stołecznego Warszawy. Jeśli placówka widnieje na liście, oznacza to, że zarówno Sanepid, jak i Straż Pożarna oraz nadzór budowlay dopuszcza miejsce i organizację do prowadzenia opieki przedszkolnej i edukacji. Kolejną ważną kwestią jest kadra. Czy i jakie uprawinienia do pracy z dziećmi posiadają nauczyciele zatrudnieni  placówce, a powinni posiadać wykształcenie profilowe, czyli ukończone studia z pedagogiki przedszkolnej lub wczesnoszkolnej z dodatkowymi kwalifikacjami do nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Doświadczenia nie sprawdzimy. Tu będą tu polecenia, opinia rodziców, których dzieci są lub ukończyły daną placówkę. Jeśli placówka jest młoda, dopiero powstała, zostaje nam tylko zaufanie do osób, z którymi rozmawiamy. Powinniśmy też zapytać o program i rozkład zajęć dnia. Pamiętajmy, że dzieci, pomimo tego, iż program wygląda bardzo profesjonalnie i czasem przypomina grafik uniwersytecki, muszą się w przedszkolu dobrze bawić. Dzieci od wieków uczyły się przez zabawę i tego stanu rzeczy absolutnie zmieniać nie należy. Ważna też jest ilość czasu wolnego między zajęciami. To niezmiernie ważne by pobudzać dziecięcą kreatywność, dając miejsce na eksperymentowanie i tworzenie rzeczywistości. Czas spędzany na świeżym powietrzu jest również bardzo ważny. To jedno z najczęstrzych pytań obok tych związanych z wyżywieniem.

Kuchnia w przedszkolu

Tu przedszkola przeżywają renesans. Niektóre same odpowiadają za kuchnię. W większości jednak posiłki dostarczane są przez firmy zewnętrze. Tak jest i w naszym przypadku. Jesteśmy propagatorami specjalizacji. My specjalizujemy się w edukacji i rozwoju dzieci, a posiłki oddajemy specjalistom pod względem ich żywienia. W dzisiejszych czasach i rosnącej świadomości, iż jesteśmy tym czym jemy, dążymy do tego by posiłki były oparte na standardach zdrowego odżywiania, dlatego warto zapytać czy dostawca posiłków podaje dzieciom cukier, jakie stosuje przyprawy, czy stosuje sól i w jakich ilościach. My od 7 lat sukcesywnie rezygnowaliśmy z cukru, od wielu lat nie podając go niemal wcale. A dzieci mimo tego chętnie jedzą wszystkie posiłki.

Gimnastyka w przedszkolu

Zapytajmy o ćwiczenia. Tego nigdy dość. Powinna być korekta, gimnastyka oraz rytmika. Oprócz tych zajęć dobrze jest, gdy zajęcia są poprzeplatane ruchem. Proporcja pomiędzy zajęciami stoliczkowymi i dywanikowymi a ruchowymi powinna być wyrównana. Wtedy mamy gwarancje, że po kilku latach specjalista nie zaleci dodatkowych, dodatkowo płatnych zajęć rewalidacyjnch.

Emocje w przedszkolu

Żyjemy w czasach, gdzie nawet, my, dorośli mamy problem z wyrażaniem emocji.  Często rodzi to konflikty i nieporozumienia. Dlatego tak ważne jest, by już od najwcześniejszych lat uczyć dzieci identyfikowania i wyrażania emocji. Zwłaszcza, gdy rodzice też z emocjami z pracy wracają do domu, mając wiele problemów na głowie i zbyt mało czasu, by zwracać uwagę na najdrobniejszy szczegół, słowo, sposób komunikowania do dziecka. W przedszkolu pracujemy nad emocjami na wiele sposobów.

Po piersze kodeks przedszkolaka, czyli nic innego jak pierwsze spisane wspólnie przez nauczyciela i dzieci zasady, dzięki którym wszystkim jest przyjemnie, nikt nie jest złośliwy, a każdy pomaga sobie na wzajem. To często pierwszy kodeks dziecka, który mówi o wartościach i emocjach. Po drugie, zajęcia. Genialnym rozwiązaniem jest trening umiejętności społecznych. Brzmi bardzo uniwersytecko, ale to fantastyczne zajęcia dotyczące współpracy, ról społecznych, emocji i wymyślanie sposobów rozwiązywania problemów. Dzieci je uwielbiają. A wszystko to, co wypracują same, pozostanie na dłużej w pamięci niż podany przez nauczyciela przepis.

Przedszkole językowe ŚWIETLIKI

Nie, nie jesteśmy uniwersytetem. Nie, Państwa dzieci po trzech latach nie będą władały biegle trzema językami. Tak, mamy mało czasu, bo ok 6, 7 roku życia, większość nieużywanych ścieżek „neuronalnych” w naszych mózgach, tak jak w naturze, zarasta i staje się niewidoczna, traci swoją funkcję. Przez dwa, a nawet czasem trzy pierwsze lata życia, rodzice uczą swoje dzieci mówić. Czy jeśli dziecko nie mówi w wieku 2,5 lat, to znaczy, że nie uczyło się języka ? Wiadomo, że nie. Dziecko zaczyna aktywnie używać języka od 1,5 do 3 roku życia. W końcu wymawia swoje pierwsze słowo i okazuje się, że za chwilę zna ich już 100. Tak samo, jak i my nie oczekujemy, iż dzieci po dwóch latach spędzonych w Świetlikach zaczną mówić  biegle w języku francuskim, czy angielski. To co robimy, to nauka skojarzeń, rozpoznawanie, rozumienie i nauka bierna.

Poziom podstawowy

Po trzech latach z naszego przedszkola dzieci wychodzą z poziomem podstawowym, czyli „basic”. Znając podstawowe zwroty grzecznościowe, podstawowe nazwy kategorii, czyli te tematy, które pojawiają się w przedszkolu dzień za dniem, tydzień, po tygodniu, miesiąc po miesiącu. Staramy się, by warunki były zbliżone do rodziny dwujęzycznej. By w naturalny sposób, przez codzienne zwroty, zabawy, pracę, techniki pamięciowe, zajęcia ruchowe, dzieci chłonęły języki obce, które w mgnieniu oka traktowane są jak ten własny język, nie obcy. Dla dzieci nie ma różnicy w jakim języku nauczyciel prowadzi fascynujące wyścigi w obręczach. W końcu ważna jest dla nich zabawa, ruch i śmiech i kompletnie nie ma znaczenia czy komunitak to „we must find a red circle”, czy „nous devons trouver un cercle rouge”, czy powiemy po polsku „musimy znaleźć czerwone koło”.

Dzieci doskonale wiedzą na czym polega zabawa. Tak, pragniemy otwierać granice i świat, i nie skupiamy się na jednym. Języki, emocje, empatia, radość dnia codziennego, w końcu ekologia. Tak mało mamy czasu i tak wielkie możliwości, więc uczymy o tym każdego dnia z niesłabnącym zaangażowaniem.

Rekrutacja do przedszkoli – podsumowanie

Gdy już wiemy, jaką misją kieruje się przedszkole, jaki ma plan dnia, rodzaj posiłków i kadrę, zapytajmy też o wyjścia na spacery. Przy jakiej pogodzie dzieci wychodzą, przy jakiej nie. Gdy nie ma ulewy i śnieżycy, dobrze by było, gdyby dzieci mogły bez względu na pogodę wychodzić na świeże powietrze. Tu dobrze również, gdy przedszkole stale monitoruje stan powietrza w mieście, zwłaszcza w mroźne zimy. Zapytajmy o programy i metody pracy z matematyką, grafomotoryką, o programy autorskie, projekty ekologiczne, konkursy i wycieczki w ciekawe miejsca sposób podejścia do chorób dzieci. Lista pytań może być długa. Nie bójmy się zjawić na rozmowie z notatnikiem i długopisem.

Dobrze zarezerwować sobie co najmniej godzinę na jedną rozmowę i odwiedzić parę miejsc. I najważniejsze, gdy zjawiamy się z dzieckiem, nie pytajmy 2,5 latka „czy chciałbyś tu chodzić do przedszkola”, bo dla dziecka to pytanie jest abstrakcją. Często dzieci nie zdają sobie sprawy, że oznacza to rozłąkę z rodzicem, a czasami, zdają sobie z tego sprawę aż nadto. Dzieci bardziej wycofane, czy bardziej związane z rodzicem, odpowiedzieć mogą „nie”. Co w takim wypadku ? Nie zgodzić się z dzieckiem ? Postąpić w brew niemu, narażając zaufanie, jakim nas obdarza ? Pamiętajmy, że to my, dorośli podejmujemy tą trudną decyzję i nie należy nią obardzać naszego brzdąca. Dlatego lepiej zapytać czy podobało się miejsce, czy podobała się miła pani, która z nami rozmawiała, albo zabawki. Z takimi pytaniami dziecko poradzi sobie bez problemu J

Życzę udanej przygody z przedszkolem wszystkim dzieciom i ich rodzicom. Niech będzie fascynująca i przynosiła radość każdego dnia. W razie pytań serdecznie zachęcam do kontaktu.

Magdalena Woch

 

5 (100%) 2 votes